Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Sieci handlowe na Ukrainie i perspektywy polskiej żywności

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Tetiana Chuzha | 2019-08-05 13:08:35
produkty spożywcze, sieci handlowe

Rynek ukraiński staje się coraz bardziej atrakcyjny dla polskich producentów żywności ze względu na zbliżony poziom cen oraz wysoką markę, którą cieszą się towary z Unii Europejskiej, w szczególności z Polski.

Masową dystrybucję żywności na Ukrainie zapewnia rozwinięta sieć sprzedaży detalicznej. Stanem na 1 stycznia 2018 r. na Ukrainie było 32 662 sklepy detaliczne, 2854 kiosków i 3789 sklepów na stacjach benzynowych. Według stanu na 2019 r. spośród światowych sieci na Ukrainie można wymienić Auchan (Francja) -11, BILLA (Austria) - 34, METRO Group (Niemcy) - 25, SPAR (USA) - 26. Liderami wśród sieci handlowych według liczby sklepów na koniec 2018 r. byli: ATB-990, Fozzy-540, Volwest Group-248, sklepy Lwów-Holod-141, EKO market - 114, Delvi - 109, „Brusnyczka” (w pisowni ukraińskiej Брусничка) - 101. Wszystkie te sklepy mają różny zasięg geograficzny na Ukrainie.

Marka Fozzy jest liderem (2018) pod względem wielkości powierzchni handlowej - ponad 546 000 m2, kolejne miejsce zajmuje ATB (powierzchnia handlowa ponad 435 000 m2). Pozostałych 8 największych sieci detalicznych ma znacznie mniejszą powierzchnię handlową (189 400 - 73 290 m2): Auchan (189 400 m2), METRO (183 000 m2), Tawria-W (w pisowni ukraińskiej Таврія В – 142 375 m2), Novus (107 700 m2), Retail Group (107 150 m2), Furszet (w pisowni ukraińskiej Фуршет – 105 200 m2), Eco (99 150 m2), Omega (Омега – 73 290 m2). Biorąc pod uwagę stratyfikację konsumentów, firmy te mają różne formaty sieci sprzedaży. Interesujące pod względem rentowności mogą być sieci skupiające się na zamożnych konsumentach: Le Silpo, Hurman-Furszet (w pisowni ukraińskiej Гурман-Фуршет), Kosmos (w pisowni ukraińskiej Космос), Favore, Goodwine, ВК Select, Santim.

W rankingu dochodów (2018 r.) pierwsze pozycje objęły: największy dyskont ATB-Market (103,6 mld UAH) i Fozzi-Food (78,8 mld UAH). Według oficjalnych danych, obroty detaliczne za 11 miesięcy 2018 roku wyniosły 829,363 mld UAH, czyli o 6,2% więcej niż za 11 miesięcy 2017 r..

W różnych kategoriach ceny żywności mają różne tempo wzrostu. Na Ukrainie ceny osiągnęły już poziom krajów Europy Wschodniej i Polski. Obecnie ponad połowa żywności jest o około 20% droższa niż w sieciach handlowych w Polsce. W wielu kategoriach wzrost cen sięga w ciągu roku o kilkadziesiąt procent (mięso, ciemny chleb, produkty mleczne) w walucie krajowej. W 2019 roku przewiduje się około 10% inflacji. Poziom PKB wykazuje wzrost o 2%-3%.

W ciągu ostatnich kilku lat nastąpiła szybka stratyfikacja konsumentów pod kątem wypłacalności. Prowadzi to do zmiany konkurencji w różnych kategoriach produktów. W ostatnich latach tylko około 15% konsumentów zaczęło zarabiać więcej. Według różnych szacunków przeciętna rodzina ukraińska wydaje na żywność około 50% budżetu rodzinnego. Dla porównania, na przykład europejska rodzina wydaje tylko 12%-14%.

Sukces firmy w warunkach konkurencji zachodzącej na półkach supermarketów zależy nie tylko od ceny, ale także od opakowań i etykiet zorientowanych na docelowe segmenty konsumentów. Aby ocenić perspektywy polskiej żywności na rynku ukraińskim i opracować strategię marketingową, należy sprawdzić przegląd cen danej kategorii produktów w sieciach detalicznych o określonej orientacji, a najlepiej wykonać specjalne badania marketingowe konsumentów. Aktualne informacje na temat konsumentów pomagają wykonać dokładną kalkulację:

- wielkości nakładów inwestycyjnych, pozwalających wejść na rynek z minimalnym ryzykiem,

- oczekiwanej rentowności oraz terminu zwrotu inwestycji,

A w konsekwencji to pozwala na pomyślne wejście polskich towarów na rynek ukraiński.

 

dr Roman Kolyadyuk

AMGC Right Decision LLC