Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Zmiany do procedury rejestracji państwowej prawa własności i praw majątkowych

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Natalia Szymborska | 2016-12-09 11:41:26
przepisy prawne, prawo własności, prawa majątkowe

Z dniem 2 listopada 2016 roku weszła w życie nowa Ustawa nr 1666-VIII z dnia 6 października 2016 roku „O wniesieniu zmian do pewnych aktów prawnych Ukrainy odnośnie udoskonalenia rejestracji państwowej praw do majątku nieruchomego oraz ochrony prawa własności”, która ma na celu zapobieganie próbom rejderskich przejęć firm zarejestrowanych w Ukrainie.

Z dniem 2 listopada 2016 roku weszła w życie nowa Ustawa nr 1666-VIII z dnia 6 października 2016 roku „O wniesieniu zmian do pewnych aktów prawnych Ukrainy odnośnie udoskonalenia rejestracji państwowej praw do majątku nieruchomego oraz ochrony prawa własności”, która ma na celu zapobieganie próbom rejderskich przejęć firm zarejestrowanych w Ukrainie. Ustawa ta ma przeciwdziałać nieuczciwym praktykom przejęcia mienia, majątku i całych firm (praw korporacyjnych) przez oszustów nadużywających niedawno uproszczone procedury rejestracyjne.

Kluczowe instrumenty przeciwdziałania bezprawnym przejęciom mienia i majątku, o których mowa w Ustawie są następujące:

  • Rejestrator ma obowiązek powiadomić właściciela majątku nieruchomego o otrzymaniu wniosku o przeprowadzenie rejestracji obiektu. Właściciel może tymczasowo wstrzymać przeprowadzenie rejestracji, jednak równolegle powinien zwrócić się do sądu z odpowiednim zakazem;
  • Ograniczono zasadę eksterytorialności, odtąd rejestracja państwowa odbywa się tylko w granicach regionu, w którym zarejestrowano odpowiednią osobę prawną lub osobę fizyczną - przedsiębiorcę, z wyjątkiem sytuacji, gdy dokumenty rejestracyjne są składane w formie elektronicznej;
  • Znacznie zwiększono odpowiedzialność prawną za podrabianie dokumentów i naruszenie procedur rejestracyjnych;
  • Statut spółki handlowej powinien teraz wyznaczać, między innymi, porządek jego podpisania. Regulowane w odpowiedni sposób procedury mogą zabezpieczać spółkę od zmian przeprowadzonych bez udziału prawnych właścicieli biznesu;
  • Obowiązkowe notarialne poświadczenie podpisów na dokumentach założycielskich (z wyłączeniem przypadków zakładania osoby prawnej);
  • Obowiązkowe notarialne poświadczenie podpisów na decyzji organu upoważnionego przez dyrekcję osoby prawnej do zgłaszania w rejestracji państwowej zmian dotyczących informacji o osobie prawnej (protokół z walnego zgromadzenia członków, itp.). Przy organizacjach charytatywnych oraz stowarzyszeniach poświadczenie notarialne prawdziwości podpisu konieczne jest tylko wtedy, jeśli zostało to przewidziane w statucie.

Źródło: PwC Ukraine